15 Jan 2014

‘Sultan Melaka’ kena tahan

Artikel ini disiarkan pada : 15/1/2014


Jasin: Seorang ahli perniagaan Noor Jan Tuah, 56, yang mendakwa dirinya Sultan Melaka diberkas polis di sini, pagi semalam bagi membantu siasatan berhubung dakwaan menganjurkan beberapa majlis penganugerahan pingat, bintang dan darjah kebesaran tidak diiktiraf.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka Asisten Komisioner Raja Sharom Raja Abdullah berkata, tangkapan dilakukan di Jeti Anjung Batu, Serkam, di sini, jam 10.50 pagi.

“Tangkapan dibuat di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 selepas polis Melaka menerima lapan laporan dibuat individu dan badan bukan kerajaan (NGO) yang tidak berpuas hati dan gusar dengan tuntutan Noor Jan untuk mengiktiraf dirinya sebagai Sultan Melaka.

“Penduduk Melaka curiga mengenai kebenaran terutama selepas apa yang tersebar di media elektronik seperti You Tube seolah-olah menghina kerajaan yang sedia wujud di Melaka,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis (IPD) Melaka Tengah, di sini, semalam.

Beliau berkata, ketika tangkapan dibuat Noor Jan berada di Jeti Anjung Batu dipercayai untuk menaiki feri ke Pulau Besar bagi menghadiri satu upacara perayaan meraih sokongan dan penyembelihan kambing.

- myMetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan